HTML

Úszás 2008-

Ez elsősorban saját napló, de nyílt olvasmány bármely érdeklődő ismerősöm számára. A vízzel való kapcsolatomról, a 2008-as évtől kezdődően elkövetett edzéseimről, illetve a versenyeimről szól, de az első bejegyzések még a legelső kartempókig visszanyúlnak, hiszen a mindenkori eredményeimnek elválaszthatatlan szerves része az a tény is, hogy a semmiből indultam.

Friss topikok

  • hillaby: pedig - sajnos? - igaz. Puhány vagyok! (2013.09.29. 22:25) Öbölátúszás, 2013. július 28.
  • hillaby: @FüziMedve: @cyr45: Diana Nyadnak sikerült! (2013.09.02. 21:56) Szabad gondolkodni
  • FüziMedve: igen, köszönöm! (2013.07.25. 21:05) Eldőlt
  • hillaby: Téged aztán kemény fából faragtak! De úgy látom, szereted a kihívásokat! Szurkolok, és elképzelhet... (2013.07.21. 23:15) Felkészülés az Öbölátúszásra
  • cyr45: én (halasztás ügyben) Neked drukkoltam, magam ellen. És örülök, hogy így alakult! Az utolsó mondat... (2013.07.07. 23:31) Az igazi esély

Linkblog

Szabad gondolkodni

2013.06.30. 22:24 FüziMedve

Mélyen megrögzött véleményem, amely érvényes lehet talán az élet bármely területére is, de a sportra egészen biztosan, hogy ha az ember oktat, számos jellemzővel és ismerettel kell rendelkeznie, hogy a tudását, elhivatottságát és tapasztalatait át tudja adni az alanyoknak, de ami igazán előrevisz, az a kreativitás. Lehetsz szorgalmas, elhivatott, kitartó, felkészült, szeretheted azt, amit csinálsz, de egy dolgot nem pótol semmi más: a saját gondolkozást, az új utak keresését, az ötletelést, a dolgok továbbgondolását. Kell ehhez persze az összes tulajdonság, amit az előbb felsoroltam, de ezek csak az alapok. Ha nem vagy újító, ha mindig csak a kitaposott utakat követed, lehetsz Te a legjobb tanítvány, de a saját határaidat, a Rád váró legnagyobb sikereket soha nem fogod elérni, a valódi képességeidet soha nem fogod megtapasztalni.

Állj be a sorba és eggyé válsz a tömeggel, senki sem fogja látni azt a bizonyos fát az erdőtől. Közepes leszel mindig is, hiába gondolod azt bármilyen tényből, hogy több vagy. Szakmailag egy szürke eminenciás maradsz, Magadban hordozva mások tudását, mások kreativitását.

Valakit, valakiket megtanítottál valamire, és ez jó érzéssel tölt el? Hát légy őszinte Magaddal szemben: mennyi volt ebben a saját tudásod és mennyi a továbbadott "tananyag"? Milyen mértékben volt az oktatásban mindaz, ami egyedi és Belőled származik, és milyen mértékben voltál mindössze hírcsatorna?

Mit tettél hozzá a sportághoz? Mennyire vagy pótolható?

A különlegesség számomra az egyik legfontosabb cél és belső érték, ami tartást adhat. Nem kell róla tudnia senkinek, hogy mit tettél meg, mit értél el, vagy ha meg is tudják, ha el is mondod, nincs igazi jelentősége, mert nem tudják, korábban, az időszámítás előtt mit gondoltál Magadról, hány gramm volt az önbecsülésed, és honnan indultál el. Ezt csak Te tudhatod igazán, tehát Te vagy az, aki leginkább reálisan képes értékelni mindazt, amit elértél.

Különleges - akár csak a saját "mérőszalagoddal" mérve - pedig a kreativitásod által lehetsz, sehogy máshogy. Az elmúlt három hónap ezt csak még jobban megerősítette bennem, amíg egy másik sportágban számomra szerencsés módon sikerült önálló oktatói szerepkörben is kipróbálnom magam. Egyáltalán nem bántam meg, hogy emiatt halasztottam júniusra az eredetileg márciusra tervezett műtétemet, még úgy sem, hogy a Balaton-átúszást éppen ennek következtében buktam el.

Az elbukás tényét mivel rajtam kívülálló okokról van szó, nem volt különösebben nehéz elfogadni. Viszont megszokni még nem sikerült... állandóan visszatért a gondolat a napokban, hogy hogyan lehetséges, hogy mankó nélkül járkálok, szinte bármit csinálok már, amiről nem is álmodhattam, hogy 10 nappal a műtét után képes leszek rá, - de úszni esélyem sincs? Annyi mindent kitaláltam már korábban, úsztam én már varratokkal a lábamban is, szinte minden újítás bevált, éppen az alapos átgondoltság miatt... nem igaz, hogy most még csak meg sem dolgoztatom a kreativitásomat, és egyetlen ötlet és próbálkozás nélkül feladom...

Ha a következő sorokat olvasná az orvosom, azt a következő kontrollon biztosan meglátnám rajta az első pillanatban...

Először is az eddigi, laikushoz mérten nem kevés tapasztalatomat és ismeretemet igyekeztem bővíteni. Amit az LCA plasztika rehabilitáció protokoll címszó alatt a neten találtam, azt elolvastam. Mindezek alapján a gyógytorna gyakorlatok mindegyikének mechanizmusát átgondoltam, hogy tudjam, mely mozdulatfázisokat kell mindenképpen elkerülnöm a felépülés eme szakaszában. Át kellett gondolnom továbbá a gyorsúszás lábtempóját a térdízületre ható erők szempontjából, és az átúszás napjának minden részletét, hogy az összes lehetséges kritikus pontot ki tudjam szűrni.

Nagyon sok nehézséget gyűjtöttem így össze, és néhány olyan kérdés is feljött, amik bármelyikén önmagában is áll vagy bukik az egész.

Természetesen elsődleges a térdem biztonsága. Szó sem lehet a bal lábamat illetően lábtempóról, és arról sem, hogy megváljak a térdrögzítőtől, ami biztonságot nyújt az ösztönösen indított mozdulatoktól és megfelelően össze is tartja az ízületet annak laza állapotában is. Tíz napja volt a műtét, a protokoll szerint a teljes felépülés 6-8 hónap, az úszás legkorábban 6 hét után kezdődhet, jelenleg pedig még mankóval kellene járnom. A Balaton-átúszás szempontjából ez majdnem hogy azzal egyenlő, mintha most toltak volna ki a műtőből. Éppen ezért nagyon megfontolt, kipróbált és bombabiztos megoldásra van szükség, e nélkül nincs is miről beszélni.

Emellett két fontos nehézséggel együtt kell már alapból is terveznem.

Az egyik, hogy most még mozgáskorlátozottság nélkül is óriási teher lenne leúsznom az 5200 métert, hónapok óta mindenféle sportolás hiányában, edzetlen tüdővel, izomzattal, ráadásul a helyzetemet négyzetre emelik a sorvadt combjaim és az egyetlen bevethető lábam. Az "egy hajtóműves" állapotról már volt egy siralmas tapasztalatom: zalaegerszegi a 12 órás versenyen 9 óra úszás után a másik, sokszor műtött térdem adta fel a harcot, és ezek után mindössze 1400 métert tudtam fél lábbal úszni. Ez most bemelegítésnek is kevés lenne...

A másik az egyensúly. Mivel a láb nehéz testrész és mozgás nélkül süllyedésnek indul, muszáj valamit kitalálnom a kiegyensúlyozására, különben el sem érdemes rajtolnom, mert az első vitorlásig nem jutok el.

Végül pedig értelemszerűen a számomra legrosszabb forgatókönyvvel kell számolni, azaz hogy alig pár napom van egy komplex ötletre és egy tesztre.

Ez igazán testhezálló feladat számomra, amihez minden leleményességemre, tapasztalatomra és óvatosságomra szükség lesz. Átgondolni, kitalálni, kipróbálni, majd ha minden működik, már csak át kell úszni a túlpartra. 

És ha egyáltalán odakerülök a rajthoz, az még mindig csak a könnyebb része a dolognak. Ott olyan kitartásra és elszántságra lesz szükségem, amelyet soha korábban még nem hoztam ki magamból, ebben biztos vagyok. Sem pihenni, sem taposni ezzel a térddel nem tudok, úgyhogy ha elfogyok, akkor nincs tovább, fel kell adnom. A célba éréshez folyamatos úszás kell, ami most akár két óránál is tovább tarthat, de az időeredmény "pályaúszásom" során először értelemszerűen egy tökidegen, értelmezhetetlen kifejezés lesz. Mindezek miatt azonban a sikeres teljesítés életem legnagyobb sportsikere lenne, nem is beszélve az egész érzelmi hozadékáról.

Egyelőre azonban mindez még csak fikció, de az agyam már beindult, és ez is sokkal több, mint a tőlem vadidegen könnyű halál, a gondolkodás nélküli lemondás. Jelen esetben a legfontosabb ellenségem a belső becsvágy, ennek csírája sem dolgozhat bennem, különben felégetném a feladás végső biztonságot jelentő hídját magam mögött, ami eszetlenség lenne. Lehet, hogy így is, úgy is feladás lesz belőle, de olcsón nem adom a bőröm, az biztos, és ez az, ami valóban elviselhetővé, megszokhatóvá tenné a kudarcot.

11 komment

Címkék: balaton sport úszás szenior átúszás

A bejegyzés trackback címe:

https://uszas2008.blog.hu/api/trackback/id/tr145385049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cyr45 2013.07.01. 01:06:56

Medve, ez így nagyon neccesnek tűnik!
Látom, mégsem férsz a bőrödbe.
Persze, teljesen megértelek!
De tényleg gondold át, megéri e?
A döntés persze, a Tiéd...

És most -magam ellen szurkolva-
nem bánnám, ha halasztanának!

FüziMedve 2013.07.01. 09:19:49

Azt hiszem, félreértesz, talán lehet, hogy valamit nem írtam le egyértelműen: a célom nem az, hogy átússzam, hanem az, hogy találjak rá megoldást, hogy átúszhassak. Nem tudom, érezni-e a kettő között a különbséget. Ergo a "megéri-e" kérdésnek ez eleve az értelmét veszi!
A sportban lemondani valamiről, és küzdeni valamiért - mindkét fogalommal találkoztam már korábban, és azt hiszem, álltam a sarat, legalábbis jó döntéseket hoztam, amelyeket az idő igazolt. Ez persze nem jelenti azt, hogy hibázni nem tudok e téren, de bízom abban, hogy a korábbi tapasztalatok sokat segítenek ahhoz, hogy ezúttal is jól döntsek.

cyr45 2013.07.01. 21:41:53

O.K., azt hiszem, megértettem.
De persze, nem biztos.
Csak bízom benne! (én is)

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2013.07.02. 22:52:47

Szóhoz se jutok. Különlegesen elszánt vagy. Láttam már hasonló egyéneket, de csak kis mértékben tudtam őket megérteni. Dönts, ahogy jónak látod!

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2013.07.02. 23:00:17

Valamikor olvastam egy hegyikerékpárosról, aki hasonló gerincproblémával küszködött, mint én. Már két csavart is beszereltek a gerincébe, és még mindig downhillezik. Én abbahagytam, csakúgy, mint a görkorizást is, amit pedig imádtam (imádok). Vagy ott van Diana Nyad, aki már ki tudja hányadszor próbál meg eljutni Kubából Floridába úszva. Most olvastam egy bejegyzését, ami nagyjából arról szólt, hogy az utóbbi időben, amikor a tükörbe nézett, mindig hiányolt a visszanéző tekintetből valamit. És végül megtalálta: amikor kimondta, hogy megint (hatvanvalahány évesen) megpróbálja, meglátta a saját tekintetében azt a fényt, amit hónapok óta keresett.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2013.07.02. 23:34:22

A fizikai (és szellemi) teljesítőképesség határait feszegető próbatételek engem nem annyira vonzottak. Inkább a nagy valószínűséggel teljesíthető, ám várhatóan élménydús, egyedi "megoldások" érdekeltek. A kedvenc útleírásom John Hillaby Gyalogszerrel Európában c. könyve. 1970-ben végiggyalogolt Európán északról délre. Nyilvánvaló, hogy fizikailag (is) megterhelő a napi 20-30 km, de ő mindig az élményeket, észrevételeket emeli ki. Ahogy telnek a napok, egyre inkább összefolynak a történések, míg az elején részletes leírást kapunk a németalföldi erdők élővilágáról, addig a francia Riviérához közeledvén már csak a napsütés és a finom borok, ritmusos léptek "hallatszanak" a könyvből. Amikor belegázol a Földközi-tengerbe, annak a leírása utánozhatatlan.

Nagyapám volt ilyen, szerette, ha történnek körülötte a dolgok, de szenvedni nem szeretett. Persze mindegyikünk más.

FüziMedve 2013.07.03. 09:49:00

Nem azért szántam rá magam, mert így nagyobb "dicsőség" teljesíteni a távot. A jelenlegi állapotom egy akadály, ami néhány nappal ezelőtt kétséget kizáróan megoldhatatlannak tűnt a BÁ részvétel szempontjából, éppen ezért teljesen nyugodt voltam, mert nem volt miről gondolkodnom. Aztán egyszer csak eszembe jutott, hogy nem kizárt, hogy van egy ösvény, ami a térdem pillanatnyi állapota és felépülése szempontjából megnyugtatóan biztonságos, nem üti sem a rehab protokollt, sem az orvosi utasításokat (ugyanis ezek lényegében a lábam használatáról szólnak, én pedig nem csak hogy nem tervezem használni a lábam, még az önkéntelen mozdulatok ellen is védem), és mindezek mellett lehetővé teszi számomra, hogy ne hagyjam ki ezt a BÁ-t. Tulajdonképpen ennyi! Az már egy külön balszerencse, hogy ugyan a lehetőséget lehet, hogy meg tudom teremteni, de ez egyben nagy teher is lesz. Erre ugyanúgy fel kell készülnöm lelkileg, de mi mást tehetnék? Sokkal kevésbé tudnám elviselni, ha tudom, hogy van lehetőségem, hogy kipróbáljam, hogy sikerülhet-e átúszni, de nem teszem, mintha élek a lehetőséggel, de félúton végkimerüléssel kiszállok.
Egyébként meg a nehézségeket mindig lehetőségként értelmeztem. Nem kerestem magamnak ezt a helyzetet, egyszerűen csak így alakult, és amellett, hogy az egészségem és a biztonságom mindennél előbb való, ha ennek a feltételeit meg tudom teremteni, ezen túlmenően a nehézség minden foka csak megerősít.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2013.07.03. 11:02:44

@FüziMedve: Nem tudom elképzelni, hogy fogod kihagyni a bal lábtempót. Összekötöd a lábaidat? Lábbójával úszol (egyébként ezt melegen ajánlom, nem fog annyira süllyedni a lábad)?

cyr45 2013.07.03. 20:58:07

Utolsó előtti bek.-hez: (sem pihenni, sem taposni... ...fel kell adnom): pihenni tudsz, ha taposni nem is! Függőleges testhelyzetben csak karral, u.n. legyezö-mozgással, minimális erőkifejtéssel a felszínen maradhatsz akármeddig.
Sikeres boglári érkezést kívánok Neked!
Az időeredmény (jelen esetben) mellékes.
süti beállítások módosítása