HTML

Úszás 2008-

Ez elsősorban saját napló, de nyílt olvasmány bármely érdeklődő ismerősöm számára. A vízzel való kapcsolatomról, a 2008-as évtől kezdődően elkövetett edzéseimről, illetve a versenyeimről szól, de az első bejegyzések még a legelső kartempókig visszanyúlnak, hiszen a mindenkori eredményeimnek elválaszthatatlan szerves része az a tény is, hogy a semmiből indultam.

Friss topikok

  • hillaby: pedig - sajnos? - igaz. Puhány vagyok! (2013.09.29. 22:25) Öbölátúszás, 2013. július 28.
  • hillaby: @FüziMedve: @cyr45: Diana Nyadnak sikerült! (2013.09.02. 21:56) Szabad gondolkodni
  • FüziMedve: igen, köszönöm! (2013.07.25. 21:05) Eldőlt
  • hillaby: Téged aztán kemény fából faragtak! De úgy látom, szereted a kihívásokat! Szurkolok, és elképzelhet... (2013.07.21. 23:15) Felkészülés az Öbölátúszásra
  • cyr45: én (halasztás ügyben) Neked drukkoltam, magam ellen. És örülök, hogy így alakult! Az utolsó mondat... (2013.07.07. 23:31) Az igazi esély

Linkblog

Edzések 2010. - december 4.

2010.12.05. 08:51 FüziMedve

Ma este ismét nekiindultam egy úszásnak, eléggé stabilizálódott a fejemben az a három kilométer, amit tegnapelőtt is elkövettem, és szeretném a továbbiakban is ezt folytatni, amikor legalábbis lesz rá megfelelő lehetőségem.

Az uszodába érve kicsit megijedtem, nagy csend volt, így este 8 révén meg is kérdeztem a recepción, hogy most zár-e az uszoda, vagy 9-kor. Szerencsére ez utóbbi volt a helyzet. Az úszómester - aki dolga nem lévén szintén ott volt - megkérdezte, hogy nem fogok-e félni egyedül. Mondom neki, tökmindegy, ki van még a medencében vagy ki nincs, ez nem tart vissza, edzeni jöttem.

El is kezdtem gyorsan az úszást, figyelve, hogy tartsam a 16-17-es tempószámot (25-ös medence), és a hosszú kartempó során egyenletesen osszam el az erőt. Ezúttal nem a múltkori nyugodt kezdést választottam, hanem egy viszonylag élénk iramot diktáltam magamnak már az elejétől fogva.

Az első kilométer után a részidővel elégedett volnam, de kétségeim voltak azzal kapcsolatban, hogy bírni fogom végig így, lassulás nélkül. Minimum célként azt tűztem ki, hogy a 16 perces ezrekből ne csússzak ki.

A második kilométer elején magasra nyújtott kézzel reklamált a rekeszizmom, ekkor megpróbáltam olyan nyugodtan venni a levegőt, ahogy csak tudtam, a kisiklások elrugaszkodását erősítettem, hogy addig is pihenjen a hasam, a húzásokat megnyújtottam, amennyire lehetett, és el is tereltem a gondolataimat. Néhány száz méter után el is múlt a java, ismét fokozhattam az erőbedobást, és ezerötszáznál nagyot csodálkoztam, hogy a részidőm nem is romlott az első 500-akhoz képest.

Kétezer előtt kicsit kezdtem már fáradni, és észrevettem, hogy felkúszott a tempószámom is 19-re. Ezért azonnal változtattam a víz feletti karmunkán, elkezdtem jobban dönteni a testem a tempók alatt, kissé ráfeküdtem a vízfogásokra, ismét nyújtottabban osztottam el az erőt a húzások alatt, emellett pedig megpróbáltam odafigyelni a zenére, kicsit beleélni magam, ezzel kompenzálva a terhelés-érzetet.

Így a harmadik kilométerem is kiegyensúlyozott maradt, és bár az utolsó három hosszon hajráztam, nem az ez alatt nyert néhány másodpercen múlott, hogy végül is mindhárom ezrem 6 másodpercen belül sikerült egymáshoz képest. Ez, és hogy elég sokat kiadtam magamból, azt jelzi, hogy a jelenlegi fizikai állapotomhoz képest ez közel tökéletes úszás volt.

 

 

 

 

 

Nyilván ez a 47:18 sehol sincs a két éve ugyanezen a távon elért 43:37-es egyéni csúcsomtól, de ez most nem is lehet léc számomra. Még mindig tíz kiló felesleggel és szinte nulla állóképességgel kezdetnek ez nem is olyan rossz, azt gondolom. A következő alkalommal a cél az lesz, hogy ezen az időn tovább javítsak, akár csak néhány másodpercet is. 

Lényeg, hogy ezen is túl vagyok most, mindig a kezdet a legnehezebb, és talán a következő hármas során már olyan tempót is választhatok majd, amibe mondjuk tegnapelőtt még belerokkantam volna.

42 komment

Címkék: balaton sport úszás szenior átúszás

A bejegyzés trackback címe:

https://uszas2008.blog.hu/api/trackback/id/tr722493954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.09. 15:52:46

Örülök az új posztnak. A én időeredményeim a tieidhez képes a nevetség kategóriájába esnek, de legalább kitartó vagyok, heti 2-3-szor 3 km gyors, 64-66 perc alatt. (Az előrehaladott porckorongsérvem egyéb sportot nem enged, csak az úszást.)

Szóval egy rendszeres olvasód.

FüziMedve 2010.12.09. 20:35:12

@hillaby: az idők mindig is a Magaddal szembeni összehasonlításban a legfontosabbak, és még náluk is sokkal lényegesebb a kitartás és a rendszeresség, én e tekintetben úgy tűnik, rosszul vizsgáztam az utóbbi időkben. Az intenzívebb úszásra annak idején engem is sérülés kényszerített, és bár lázadok néha ez ellen, de a víztől nem tudok elszakadni. Ha valami hasznosítható az írásaimból másnak is, akkor már megérte írni, még ha alapvetően nem is ez volt az eredeti indíttatásom. Lassan elkezdem feltenni az utóbbi hónapok elmaradt anyagait is. Üdv és további kitartást, folyamatosságot kívánok! Medve

coupleofthing 2010.12.12. 00:36:51

Szerbusz FuziMedve!

En egy amator uszo vagyok. November elsejen kezdtem el uszni, hogy levezessem a felesleges energiat, de kezdek rakattani!
Ez a kis ido alatt a teljesitmenyem 1 kilometeres gyors 25 perc alatt.
Gondoltam szetnezek a vilaghalon hogy ez mennyire szamit jo idonek, igy akadtam a blogodra es itt meg is allapodtam.
Feltennek 2 kerdest.
Miota uszol?
Mit szolsz a teljesitmenyemhez, tekintetbe veve hogy heti 4-5 alkalommal jarok az uszodaba, mindig 1000 metert uszom, piheno nelkul.

Udv!

FüziMedve 2010.12.13. 09:35:28

Szervusz!
Üdvözlet az amatőr úszók táborában!
Nagyon nehéz őszintén megítélni a teljesítményed mindössze annyi alapján, amennyit írsz. Ráadásul a teljesítmény szónak is többfajta értelme van. Nem tudom, milyen szintről kezdted, milyen alapjaid voltak, hány éves vagy, ez az ezer méter látványra hogy néz ki (milyen a technikád), mik a céljaid, mennyit úszol ki Magadból az ezer méter alatt, milyen ütemben javulnak az időid, stb. Függően ezektől nagyon különböző is lehet a reális megítélése a 25 perces ezernek, és persze az is kiderülhet belőle, hogy hogyan tovább a jobb idők felé.
Amikor én elkezdtem kifejezetten úszás céljából eljárogatni uszodába, 19 éves voltam (ennek már 18 éve), mellben ekkor több kilométert is le tudtam úszni, de csak a gyorsért kezdtem el az uszodába járást. Az első alkalommal rettenetes technikátlansággal éppen hogy végig tudtam szenvedni egy hosszt 33 méteres medencében. Az első hónapokban rengeteget javultam a mért idők tekintetében, aztán viszont nagyon sokáig alig, és az utóbbi négy év hozott újra elég nagy javulást.
Kérlek, lapozz vissza a legelső bejegyzéseimhez, ezekben írok a lépcsőfokaimról bővebben, egészen a kezdetektől. Ha van bármilyen - technikai, tapasztalati vagy egyéb - kérdésed, utána szívesen válaszolok rá, nyugodtan tedd fel. A naplómmal most alaposan le vagyok maradva, de minden írás megvan, lassan élesítem őket most már a napokban.
Üdv
Medve

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.14. 09:52:32

@coupleofthing: @FüziMedve:

Gyerekkoromban (10-12 évesen) rendszeresen jártam úszni a BVSC-be, a Szőnyi útra. Akkor az úszás inkább társas sport volt, örültem, hogy rendszeresen összefutok a kis barátaimmal. Aztán a rendszerváltás környékén szépen kipateroltak minket a nagymedencéből, és a bűzös, zöld vízű magasugró medencében kellett úsznunk (nyilván már akkor sem tartoztam a legtehetségesebbek közé). Ez "betett" nekem, és otthagytam az úszást az evezésért. Az evezés viszonylag jól ment, pár érmet is begyűjtöttem, azonban hat év után előjött a már emlegetett gerincsérv, ami miatt abba kellett hagynom. Vissza akartam térni az úszásra, de anyagilag nem engedhettem meg... Amatőr biciklis lettem, de a hátam azt sem bírta. Idén nyár óta újra úszom, rendszeresen, már megtehetem.

Arra figyelek, hogy nemcsak kijönni legyen jó a medencéből, hanem bemenni is. Ezért nem tűzök ki magam elé elérhetetlen időket, igyekszem "lassan", inkább a technikára figyelve, de hosszabb távokat úszni. A "lassú" tempót is alig bírom tartani a 3. kilométer végére... Hármas levegővel szoktam úszni, ami miatt egyébként sem bírom kihajtani magam (állóképességileg). Inkább a felsőtestem fárad el.

Tervezek gyorsításokat is, de majd csak tavasszal. Reményeim szerint a hármas levegővel is elérem a 60 perces álomhatáromat 3 km-en... Jövő nyárra!

Száz szónak is egy a vége, imádok úszni, és szerintem ez a lényeg!

FüziMedve 2010.12.14. 20:13:13

@hillaby: elérhetetlen időket én sem tűztem ki magam elé soha, függetlenül attól, hogy végül sikerült-e elérnem őket. Nem is lenne értelme mindig a következő lépésnél előrébb is tekinteni, csak megalapozatlan elvárásokat és csalódást szülne, vagy éppen túl alacsonyra tervezném a lécet, - helyzettől függően. Jól teszed, hogy a technikával is foglalkozol, mert abban összehasonlíthatatlanul több tartalék van, mint az erőnlétben. Egy jó időeredmény legalább 80-90%-a a technikán múlik. Ha a lassú tempót sem bírod a 3. km végéig, akkor alighanem valami nem elég gazdaságos, kifinomult a technikádban még ehhez a távhoz. Valakivel fuss össze, aki kívülről meg tudja lesni az úszásod és van érzéke észrevenni az eltéréseket az optimálistól. Ha nincs ilyen lehetőséged, akkor pedig olvasgass technikai leírásokat és nézegess lassított videókat, elemezd ki a részmozdulatokat, és figyeld meg a saját mozgásodat.
Azt írod, hármas levegővel úszol, és emiatt sem tudod kihajtani Magad. Ez mit jelent? Az erőfeszítésedhez képest oxigénhiányod van a hármassal? A felsőtested fárad el, ez rendben, csak ezen belül mi? Váll, kar, hasfal, tüdő?
Szerintem a 20 perces kilométer megfelelő technika esetén szinte bármilyen életkornál kényelmesen úszásnak érződik, nem kiforrottnál viszont sokaknak csak nagy erőfeszítések árán. A megfelelő technikához tudni kell elméletben, hogy a tökéletes technika során mely részmozdulatnak milyennek kell lennie, észre kell venni, hogy a saját mozgásunk ettől miben tér el, át kell tudnunk venni a minél jobb stíluselemeket, és ami talán a legnehezebb, ezeket kilométereken keresztül unalmas és nagyon fárasztó munkával be kell tudnunk rögzíteni egészen addig, hogy már önkéntelenül, odafigyelés nélkül is ez legyen a stílusunk.
Ez nagyon rosszul hangzik, tudom, de... MINDENKÉPPEN MEGÉRI.
Soha egyetlen stílusos úszótól sem hallottam még, hogy megbánta volna a hosszútávú berögzítést, ami által megfelelő lett a stílusa.
A gyorsúszást pedig senki nem azért kezdi el tanulni, mert a kényelmes lakossági mellnél jobban lehet tájékozódni, nézelődni, pihenni a gyorsban. Gyorssal azért foglalkozunk, mert szeretjük a sebességet, a dinamikát, a haladást, vagy foglalkoztatnak a jobb és jobb idők, különböző mértékben persze, de foglalkoztatnak...

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.14. 22:48:06

@FüziMedve: Igen, a hármas levegővel oxigénhiányom lesz még attól is, ha meg kell előznöm valakit. Pl. rendszeresen megfájdul ilyenkor a fejem.

Általában nézni szoktam a nálam jobban úszókat (pl. látszik, hogy könnyedébben úszik, és megelőz), és igyekszem tanulni belőle. A felsőtestem fáradása két tényezőből áll: ha nagyon előrenyúlok, valahogy mindig a nyújtott kezem oldalvást előrelökésével végződik, és hosszú távon elfárad a vállam. (Ilyenkor a vízfogás "csobbanós".) Ha viszont elkezdek rövidebbeket húzni, a mozgásom ugyan kicsit folyamatosabb lesz (sőt, az időm is jobb), viszont úgy érzem, hogy a levegőt túl későn kezdem el venni, és mellizomból emelem ki magam, ilyenkor ott fáradok el.

Köszönöm a tanácsokat! Megyek a Youtube-ra úszás videókat nézni (bár néhány vb. döntős a hosszútávúszó kinézetre elég gyötrősen úszik, legalábbis első ránézésre).

FüziMedve 2010.12.16. 19:42:26

@hillaby: hacsak nincs valami szervi bajod (pl. asztma), akkor az oxigénhiány az erőfeszítés eredménye.
Igen, jó felismerés, hogy a jobb úszók nem csak gyorsabbak, de könnyedebbek is, és ez még a legmagasabb szinten is sokat számít. Ha valamit, például ezt a cikket mindenképpen ajánlanám a témához: szue.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=254&Itemid=2 , különösen a következő mondata jellemzi jól a technika lényegét: "Ha ehhez még hozzávesszük azt a kutatási eredményt (International Center for Aquatic Research, Rick Sharp & Jane Cappaert), mely szerint az 1992-es olimpián a 100 méteres gyorsúszás döntőjébe jutott úszók átlagos erőkifejtése 16 százalékkal kisebb volt, mint azoké, akik nem kerültek be a fináléba, talán már látható, hova akarok kilyukadni: azok az úszók, akik képesek maximalizálni az úszómozgásuk hatékonyságát, kevesebb erőkifejtéssel lesznek képesek ugyanolyan gyorsan - avagy gyorsabban - úszni."
A fáradásoddal kapcsolatos mondatodat nem teljesen értem. Ha a víz feletti fázisról van szó, az elején talán a kaszálásról írsz, ha jól veszem ki. Ezt meg lehet előzni, ha a szabadítás után kellően elforgatod a vállad, így a karodnak lehetősége nyílik arra, hogy a széles kaszálás helyett szűken lendüljön előre. A leírásod többi része számomra nem teljesen egyértelmű, látványra biztosan többet tudnék mondani.
A cikk alján található videólinket nagyon ajánlom, több részes, mindegyiket célszerű megnézegetni, akkor is, ha nem tudnál angolul, a technika szempontjából a látványból is nagyon sokat ki lehet olvasni.
Más videók közül elsősorban az oktatóvideókat nézd, a versenyfelvételek megtévesztőek, mert a sprintszámokban túl gyors a mozgás a jó megfigyelhetőséghez, a középtávokon pedig az erőfeszítés és a fáradás miatt közel sem az ideális stílusban úsznak.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.16. 20:00:52

@FüziMedve: "Kaszálás", ez jó kifejezés! Valóban, néha olyan szélesen lendítem előre a kezem, hogy félek, eltalálom a szembe jövőt. (Azt hiszem, arra kellene jobban figyelni, hogy a könyökömet magasabban vigyem vízfogáshoz...)

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.16. 20:06:29

@FüziMedve: Nagyon jó cikk. Én is igyekszem mindig arra figyelni, hogy minél "szebben" ússzak, még ha nem is sikerül... Többek között ezért is ragaszkodom a "hármas" levegővételhez, azt gondolom ui., hogy amíg a tüdőm és a technikám nem olyan jó, hogy jelentős javulást érjek el így is, addig nem erőltetem. (A legjobb, 64 perces 3 km-emet kettes levegővel úsztam, úgy, hogy rendesen kihajtottam magam, ehhez képest a jobb napokon "laza" 66 perces, hármas levegővel úszott 3 km nem jelentős gyengülés.)

FüziMedve 2010.12.17. 17:46:40

@hillaby: ezt a kifejezést nem csak én használom, elég elterjedt a széles mozdulatokra. Jó az a meglátás is, hogy a könyökre kell figyelned. A víz feletti kartempó közepéig a könyök irányítja a mozdulatot, onnantól kezdve pedig a kézfej egészen a vízfogásig. Lényeg, hogy a szabadítástól a vízfogásig minél lazábban, erőfeszítés nélkül jusson előre a karod és a kezed, és mindez egy messzi vízfogásban záruljon. A szabadítás elején a könyök mint egy daru húzza magával az alkart és a kézfejet, amelyek teljesen ellazítottak kell hogy legyenek, lógniuk kell a könyök után. Később, amikor a könyökemelés kezd feljutni a legmagasabb pontjára (ezt, illetve a szűkséget - vagyis a kaszálás elkerülését - segítsük a vállak fordításával, különben nem fog menni), a kézfej - magával húzva az alkart is - előrelendül, egyenesen a vízfogás majdani helye felé. A vízfogás már szinte teljesen nyújtott karral történik, az eredetileg vállszélességnél vagy annál picit - de csak picit - szélesebb mozgásvonal a vízfogás előtt, illetve utána is, egészen a kinyúlás végéig tart a törzs középvonaláig (a tengelyvonalig), és legfeljebb érintheti azt, de túl nem nyúlhat rajta (tehát kerülni kell a keresztbenyúlást).

FüziMedve 2010.12.17. 17:57:04

@hillaby: igen, helyes a hármas levegővétellel kapcsolatos gondolatod is. Ha az ember a saját mozgását illetően rájött valamilyen eltérés-részletre, és ezt igyekszik is kijavítani, ennek sok mindent alárendelhet, ami ahhoz segíti, hogy a mozgása ne legyen erőlködős, vagy elkerülje a fáradást és a zavaró mértékű oxigénhiányt. Aranyszabály, hogy amikor technikázunk, figyeljük a mozgásunkat, rögzítünk egy módosítást, mindig lazán ússzunk és legyünk kipihentek. Ha ehhez az szükséges, hogy hosszonként megálljunk akár fél-egy percre is, akkor tegyük. Ha fáradtan, erőlködve akarunk technikázni, az rosszabb, mint ha nem is úsznánk: nem hogy nem segít javítani a mozgásunkon, de még a régin is rombol.
Minden alkalom, amikor egy adott erőfeszítésnél többet adunk bele az úszásba, rombolja a technikánkat, legyen az egy erős iram vagy akár egy verseny. Még a legnagyobbak is éppen ezért technikáznak rengeteget, hogy visszacsiszolják a legcélszerűbb stílust, amit a versenyek, az időmérések és általában a fizikai tréning kikerülhetetlenül és az úszó számára észrevétlenül folyamatosan rongál.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.19. 14:48:17

@FüziMedve: Ma végre elmúlóban van a náthám, és kipróbálhattam a könyök emelését és a váll fordítását a víz feletti fázisban, és tényleg, ez mindkét súlyos hibámat orvosolni látszik: nem kaszálok és nem is húzok túl rövidet, szépen előre tudok nyúlni "lógó" alkarral.

FüziMedve 2010.12.20. 08:11:38

Na, ennek örülök! Még arra oda kell figyelned, hogy minél távolabb legyen a vízfogás, és a húzást teljesen vidd végig, egészen nyújtott karig, és csak a combodnál szabadíts.
Ha szeretnéd ezt rögzíteni, akkor mostantól minden alkalommal az edzésnek legalább a nagyobb részét nyugodt úszással töltsd, és minden egyes kartempódra figyelj oda, csak erre koncentrálj. A sebesség legfeljebb annyi lehet, amennyinél még gond nélkül ellenőrizni tudod a mozgásodat a teljes fázis alatt.
Ez valószínűleg minősíthetetlenül unalmas lesz, de ha túlnyomó részt így úszod a következő, összesen legalább 15-20 kilométeredet, akkor jó esélyed van rá, hogy rögzülni is fog ez a technika annyira, hogy laza úszásnál már nem kell majd külön odakoncentrálni rá minden pillanatban. Persze lehet kevésbé unalmassá is tenni néhány gyakorlattal (pl. vállérintéses úszás), de akár így, akár úgy, a hozadéka meglesz, ezt hidd el.
Ez olyan, mint egy rácsos vaskapu. Ha be van zárva, lehet rázni tiszta erőből is, rá lehet gyúrni izomból, nem tudsz rajta átmenni. Ha viszont rászánod az időt és kitartó munkával megkeresed a kulcsot, könnyedén túljuthatsz rajta. Ha javul a technikád, olyan időket érhetsz el, amelyek korábban elérhetetlennek tűntek, sőt, akár olyanokat is, amelyeket ki sem mertél volna tűzni célként.
Amellett persze, hogy hosszabb távokat is könnyedébben le tudsz úszni, illetve ugyanazokat a távokat sokkal kevesebb erőfeszítéssel is megteheted majd.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.21. 21:24:56

@FüziMedve: Elnézést kérek, ha a bénázásaimmal untatlak... :)

Ma is lenn voltam, 2 km-ig minden igyekezetem ellenére "fuldokoltam", ahogy nevezni szoktam, majd a 3. km-ben mintegy varázsütésre a helyükre kerültek a mozdulatok! Jól érzem, hogy az úszásnál az időzítés, a "ritmus" rettentő fontos? Hiába csinálom a helyes mozdulatokat, ha egy kicsit is késlekedek, nem áll össze úszássá. A 3. km "kulcsmozzanatai" érzésre: vízfogással együtt "rádőlés" (hossztengely menti elfordulás), majd a kézfej befordítása és a víz "magam" felé húzása. A belégzést is a vízfogással együtt elkezdeni... Vajon tévúton járok?

FüziMedve 2010.12.22. 10:00:28

Nem, egyáltalán nem untatsz, nagyon szeretek technikai dolgokkal foglalkozni, már amennyi tapasztalatom van a dologban, én is tanulok minden egyes esetből, és örömet okoz, ha sikerül valakit előrébb juttatni ezáltal.
Igen, természetesen az időzítés is egy kulcstényező. Azért nem említettem ezt alapból, mert egyrészt "távoktatásban" talán ezt a legnehezebb kiszűrni és kijavítani, másrészt ez egy elég személyfüggő hiba (csakúgy, mint pl. a lábtempó hibái): van, aki erre alapból, önkéntelenül ráérez, és van, akinél tudatosan kell ezen is alakítani. Ez nem azt jelenti, hogy ne lenne érzéked hozzá, ne így jöjjön le ez Neked, egyszerűen csak mindenkinek mások az önkéntelen alaphibái. Az úszás nem olyan, mint a foci, amelyben a gyenge labdaérzéket más képességek megerősítésével sem nagyon lehet háttérbe szorítani. A vízben csak a munka célravezető, mindenki egyformán tehetségtelenül kezdi a dolgot, és - nagyvonalakban - csak a munkán (annak intenzitásán és mennyiségén), illetve némileg az önkontrolláló képességén múlik, hogy meddig jut el. Természetesen ahhoz, hogy valaki pl. olimpikon legyen, más is kell (gyermekkortól kezdve irányított edzésmunka, előnyös testi adottságok, pl. nagy lábfej és tenyér, nyúlánk test, stb.), de az úszásban őrületes szintkülönbségek vannak, én most itt a viszonylag minőségi amatőr úszókról beszélek: például kortól nagyjából függetlenül (akár 50 évesen is) ahhoz, hogy valaki a Balaton-átúszáson bekerüljön a legjobb egy százalékba (!), MINDENKINEK meg van az esélye, legalábbis akinek komolyabb anatómiai akadályai nincsenek (nem féllábú, nem krónikus vállízület-gyulladásos, stb.).
Szóval: természetesen a mozdulatok időzítése lényebevágó. Ha valamilyen részmozdulat siet vagy - többnyire inkább - késik, az szétszedi a mozgást, ekkor megtörik a folyamatosság, és ezt érzékelve a test - amelyben megvan a harmonikus mozgásra, az egyensúlyra és a sebesség tartására való törekvés - önkéntelenül próbál korrigálni, természetesen egy újabb hibát generálva. Példa: ha a kartempó során a húzásminta nem a megfelelő (nem Magad alá, hanem mondjuk eleve egy keresztbenyúlásból indítva félrehúzod a vizet, és ezzel együtt - önkéntelenül, de hibásan - a testedet is vízszintesen elfordítod), a test a lábtempó automatikus megváltoztatásával igyekszik korrigálni (a térdhajlítást és a lábtempó amplitúróját növelve), és ezzel ugyan kordában tartja a test egyenes haladását, ám ezt a közegellenállás további növelésével teszi.
Az ilyen összefüggéseket ismerve, egy adott hibát látva - például az éppen említett széles lábtempót - szinte vakon is következtethetünk a kartempó valamely hibájából. És úgy általában igaz ez: ha bármilyen részmozdulatodban hiba van, az többnyire valami másból is adódik, vagy éppen egy másik hibát is generál. Elég szorosak és következetesek ezek az összefüggések.
Hirtelen nehéz most a saját mozgásomat felidéznem a lelki szemeim előtt, de amennyire tudom, igen, a vízfogás után rögtön kezdődik a fej oldalra fordulása a levegővételhez. De ezt igazából nem is a vízfogáshoz kötném: a fej fordulása a test oldalra fordulásával együtt történik, amikor "rádőlsz" a vízfogásra, és a másik karod a húzással forgatónyomatékot ad a tested elfordításához. Ld.: www.youtube.com/watch?v=HjaA0JhMZsM&feature=related
Ügyelj arra, hogy a fej csak a tengelye mentén forduljon el, egy picit se emeld meg közben előre.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.22. 10:23:08

@FüziMedve: Csak én látom úgy, hogy a csatolt videón Popov a jobb karjával erősebben húz? Látszik, ahogy "megemeli magát" a jobb kartempóval.

FüziMedve 2010.12.22. 10:46:03

Igen, jó megfigyelés. Megpróbálom összefogalmazni, miért is tesz így.
Az emberek többségének enyhe gerincferdülése van, ami nem igényel ugyan kezelést, de - egy gyógytornász szerint - abból adódik, hogy a többségünk nem kétkezes, a jobb vagy bal karunk az értelemszerűen több használattól (írás, fogás, cipelés, stb.) erősebb, így az erőfeszítések a kapcsolt, együttmozgó izmok által némileg eldeformálják a gerinc egyenességét is. Ez bajnak nem baj (legalábbis ebben a mértékben még nem), csupán egy tény. Ugyanez a tény deformálja a vízben az úszásunk szimmetriáját is, kinek-kinek eltérő mértékben.
A technika tanulásánál és rögzítésénél kezdő ill. haladó szakaszban szerintem ezt még nem kell számításba venni, törekedni kell a teljes szimmetriára, különösen a két kar azonos húzásmintájára és húzáserősségére.
A fizikai alapvetés az, hogy a szimmetria mértéke - is - fordított arányban áll a közegellenállással, azaz egy adott erőfeszítésnél a tökéletesen szimmetrikus mozgással lehet a legkisebb ellenállást elérni. Azonban a sebességet a két kar húzóereje is befolyásolja, és az én gondolatom az az asszimmetriát "vállaló" úszók kapcsán, hogy valószínűleg úgy gondolkodnak, hogy több a hozadéka mindkét kar teljes húzóereje meghagyásának, mint a tökéletes szimmetriához szükséges "húzóerő-áldozatnak" az erősebbik kar esetében.
Megpróbálom tisztábban megfogalmazni: ha nem ugyanolyan erősen a karjaid, ahhoz, hogy szimmetrikusan ússzál, az erősebbik kart mindig egy hangyányival vissza kell fogni (hiszen minden kartempó valamelyekkora forgatónyomatékot ad a testnek vízszintesen is, még tökéletes húzásminta esetén is), ez viszont lehet, hogy nagyobb veszteség, mint az a plusz közegellenállás, amely akkor lép fel, ha mindkét karod teljes húzóerejét kihasználod.
Még egyszer mondom, ezzel csak magasabb szinten érdemes foglalkozni, akkor, amikor egyébként az ember már csiszolt technikával rendelkezik.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.22. 11:28:46

@FüziMedve: Ha nem írtál még könyvet az úszásról, akkor ideje megtenned! :) Gondolkodtál már rajta?

FüziMedve 2010.12.22. 11:47:23

:) Nem, egyrészt igyekszem józan maradni és nem összekeverni az amatőrségemet (a saját megfigyeléseimet, tapasztalataimat, következtetéseimet) a szakma profizmusával (tehát a valódi szaktudással), másrészt amit tudok és tudni vélek, többnyire bőven elég, ha néhány ismerőssel, baráttal megoszthatom, ha úgy érzem, segítségükre lehetek.

FüziMedve 2010.12.22. 11:56:06

Ugyanakkor viszont amit minden amatőr úszó számára roppant fontosnak gondolok észben tartani, az az, hogy ne kövessen feltétel nélkül mindent azoknak az iránymutatásából, akik jobb technikával rendelkeznek. Mindenképpen célszerű mindent átgondolni a tanácsaikból, de még ennél is fontosabb, hogy tartsuk meg a nyitottságunkat, és legyenek jóindulatú fenntartásaink, legyenek szabadok a gondolataink.
Úszni tudni és úszást oktatni, ez két teljesen külön szakma (hasonlóan a szerintem a legtöbb sportággal), az egyikből NEM adódik a másik, mint ahogy ezt nagyon sokan hinnék. Minden tanácsot át kell gondolni, ki kell próbálni, de annak teljes megértése, a feljött kérdések megválaszoltatása - pláne minden magyarázat - nélkül ne vegyünk át senkitől semmit egy az egyben.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.22. 12:10:05

@FüziMedve: Egyébként Balaton-átúszást én is tervezek. Az ugye 5,2 km. Ennyit még egyben nem úsztam le soha. Mikortól érdemes a 3 km-ek mellett hosszabbakat is úsznom, ha fel szeretnék készülni? Láttam, hogy te háromszoros BÁ távokkal is készültél, nem túlzó ez egy kicsit?

FüziMedve 2010.12.22. 13:56:24

Én nem egy-egy távhoz (5,2 km) készültem háromszoros távokkal, hanem konkrétan ennyiszer teljesítettem (3*5,2 km) két alkalommal is a BÁ-n. Az első előtt (2007.) persze meg kellett bizonyosodnom arról, hogy erre valóban képes vagyok-e - mivel korábban minden évben csak egyszer úsztam át -, és úgy döntöttem, leúszom a háromszoros távot egyben egy tóban.
Így visszatekintve, önmagában a teljesítéshez ennyire azért nincs szükség, igaz, a 2007-es időimet nagyban köszönhettem annak, hogy kifejezetten "túlkészültem" magam.
Ha még nem úsztál nyílt vízen, akkor először is azt tanácsolnám, hogy ha van a környékeden lehetőség rá (pl. valami kavicsbánya tó), mindenképpen használd ki gyakorlásra majd a BÁ előtt májusban-júniusban, mert a nyíltvízi úszás más képességeket is igényel, mint a medencei.
Amit a medencében célszerűnek tartok csinálni: 1. A technika csiszolása mindenekfelett... Minden edzésnek tegye ki ez a javát. Unalmasan gyűjtögetni kell a hosszokat, kilométereket, egyrészt addig, amíg nem válik berögzültté a helyes stílus, másrészt pedig amíg ezt követően nem javulnak látványosan az időid középtávokon (pl. 400, 800 vagy 1000 méteren). Időket persze CSAK akkor mérj, amikor az első fázison - tehát az új stílus automatikussá tételén - már túl vagy. Sok türelem kell ehhez, de meghozza a gyümölcsét.
2. Amikor már nagyjából rendben van a mozgás és tudsz több száz métert is közepes tempóban úszni erőlködésmentesen és könnyedén, úgy, hogy úgy érzed, ez még nagyon sokáig menne, akkor el lehet kezdeni fokozni a tempót és növelni az egyben leúszott távokat.
Kérdés persze, hogy mi a célod. Jó, ha ez sokáig még Magad számára is kérdés marad, nem kell ezt előre eldönteni, bőven elég a felkészülés közben is.
Ha a táv teljesítése a cél, arra nem nagy kockázattal azt tudom mondani, hogy ha már egyben le tudsz úszni kb. 3,5 km-t úgy, hogy a végén nem kell kihúzni a medencéből, akkor szinte biztos, hogy élesben sem lesz gond az 5,2-vel. E célhoz, amikor már túl vagy a technika beállításán, viszonylag egyszerű eljutni: alkalmanként növelni kell az edzéseid egyben leúszott részét, akár csak 100-200 méterrel is.
Ha valamilyen időt is ki szeretnél tűzni Magad elé (nyilván ezt majd a felkészülés közben célszerű átgondolni, a haladásod függvényében), arra még különböző plusz taktikák is vannak, de elég ezzel akkor foglalkozni majd.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.23. 20:09:52

@FüziMedve:

Gratulálok a háromszoros BÁ-hoz! Úgy látszik, félreértettem. A 12 órás verseny meg egy rémálomnak tűnik még számomra. :)

A 3,5 km-rel bogarat ültettél a fülembe, és ma megpróbálkoztam egy négyessel. Magam is csodálkoztam, hogy végig természetesen úsztam és oda tudtam figyelni a technikára. Figyeltem, hogy a fejem csak oldalra fordítsam, és arra is, hogy a lábtempóm ne legyen széles. Furcsa mód most már a légzéssel sem volt gondom. A negyedik kilométer végére már kezdett elhomályosulni az agyam, éreztem, hogy nem tudok odafigyelni, ezért leálltam. 1 óra 34 perc volt, tehát nem egy nagy eredmény :).

FüziMedve 2010.12.25. 20:58:14

A 12 órás már valóban más tészta, erre úgy nem lehet felkészülni, mint a BÁ-ra, tehát hogy ha a kétharmadát leúszod, akkor már rendben leszel. A 12 órának ugyanis a 8 óra legjobb esetben is a fele.
Még a 3xBÁ-ra is van értelme konkrét felkészülési tervet írni, mert 3-4, esetleg 5 órát még edzésszerűen is elúszkál az ember, de ennél többre senki sem nagyon veszi rá magát tét nélkül.
Talán érdekes, amit mondok, de ha már 4 km-t egyben le tudsz úszni, akkor az úszástudás tekintetében sokkal közelebb vagy egy 12 órás úszás teljesítéséhez, mint ahhoz, amikor még csak egyetlen hosszt tudtál leúszni gyorsban.
Örülök neki, hogy sokáig oda tudtál figyelni a technikádra, és annak is, hogy amikor már fáradtál, le is álltál. Az időeredményeket szerintem vezesd valamilyen füzetben, táblázatban, hogy mit és mikor úsztad, milyen iramban, milyen célból (pl. technikázás, iramúszás, időmérés, stb.). Ez segít majd célokat tervezni, hitelesen emlékeztet és motivál is.
Még egy gondolat a lábtempóról: ez egy indikátor. A lábtempó általában valaminek a következménye. Ha a vízfekvésed és a kartempód rendben van és van elégséges húzóerőd is, akkor a lábtempóval sem lehet gond, mert ha van, abból az előbbi kettő valamilyen hibájára lehet következtetni. Szóval azt javaslom, elsősorban a karodra figyelj oda (a vízfekvésnél pedig tulajdonképpen csak az számít, hogy ne "lógj" a vízben, tehát a feneked is fent feküdjön), külön a lábat ne akard javítani, megjavul az magától, ha jól csinálsz mindent deréktól felfelé.
A gyorsúszás előrehajtó erőinek kb. 70-80%-át a kartempó adja. A lábizmok fajlagosan több oxigént is használnak el, mint a kar izmai, emellett csak kartempóval nagyságrendekkel többet lehet leúszni folyamatosan, mint csak lábtempóval.
A lábtempó fontos dolog persze, de nincs egy szinten a kartempó lényegességével.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.28. 00:17:29

Kezdem azt gondolni, hogy nincs "érzékem" az úszáshoz. Nem először fordul elő ui., hogy az érzetre "fuldokló" úszás relatíve jó időt eredményez. Ma végig szenvedtem a 3 km-en, és mégis 66 percre jött ki, ami számomra jó idő... Van még mit tanulnom. Valahogy sehogy se jött ki az időzítés, nem bírtam odafigyelni (egyébként is valamiért feszült voltam). Hány hónap, év után lesz készségszintű a gyorsúszás? Nálad meddig tartott a "fuldoklás"? :)

FüziMedve 2010.12.29. 21:23:26

Nem tudom pontosan, erről valamennyit már írtam a korábban említett legelső naplóbejegyzéseimben. Öt hónap alatt jutottam el egy 6 perchez közelítő időig 400 gyorson, de ebben az öt hónapban heti 4-6 alkalommal úsztam 3-3.5 km-eket.
De ne ebből indulj ki, több okból is. Egyrészt ezt az időt a következő 13 évben csak 3 mp-el javítottam meg, másrészt egészen mások voltak a körülmények is az akkori önmagam és a Te mostani helyzeted között. Én akkoriban szinte egyáltalán nem foglalkoztam a technikával, és amennyire csiszolódott az úszásom, az fizikai kényszerből történt: sokszor annyira hajtottam magam, hogy a testem idővel már a fáradtság elleni küzdelmében automatikusan kezdett el spórolni az erő feleslegesen elpazarolt részén, és csiszolta valamelyest a nem elég hatékony mozdulatokat. Akkoriban nekem még fejben sem volt közöm a stílushoz, nem tudtam, mik a technikás gyorsúszás ismérvei, nem láttam videókat erről, ahogy most (még internet sem volt), szóval ész nélkül és nyers erővel sikerült eddig jutni az első hónapokban. Később pedig azért nem javultam sokáig, mert a kezdeti töménytelen úszást elég hamar felváltotta egy másik sportág, és csak 3-4 éve tértem újra vissza a medencébe és vált ismét az úszás az első számú sportommá.
Szóval most Számodra adott egy sokkal nagyobb elméleti tudás és az ismeretek iránti kíváncsiság, ami felbecsülhetetlen érték, és ha ehhez párosul a megfelelő lelki és fizikai kitartás, kiegyensúlyozottság, céltudatosság és TÜRELEM, akkor minden alapod adott, hogy nagyszerű élményekkel gazdagítson az úszás a jövőben.
Az egyes edzésekről elmondható - nálam legalábbis ez szinte közhelyszerű, de sok más ismerősömtől is ugyanezt hallottam -, hogy az egyikből nem lehet a másikra következtetni, és fordítva. Nincs olyan, hogy na, ma erősnek és jónak éreztem magam, sőt, még csúcsot is úsztam, holnap valszeg még jobb lesz. Nem, ez általában nem így van, sőt, a legtöbb alkalom számomra mindig inkább gyötrelem vagy legalábbis fáradalmasabb, nehézkesebb volt, mint amire számítottam vagy vágytam. Ritkább - de azért gyakran előfordul -, ha úgy érzi az ember, hogy szinte szárnyal a vízben, végig élvezi a terhelést és minden stimmel. De ne foglalkozz ezzel! A leggyengébb láncszem tétele az úszásban szerencsére fordítottan igaz, azaz hiába volt ötből négyszer nehézkes az úszás, vagy mértél Magadnak rossz időket, Te annyit tudsz, mint amennyit azon az egy alkalmon úsztál, amikor jól ment, és esetleg még mérted is Magadnak. Szóval ha holnap 70 percet mérsz 3 km-en, akkor sincs semmi gond, túl azon, hogy - amint írtam is - nem fontosak most az idők, nem is azért javasoltam, hogy írd fel őket.
A készségszintű gyorsúszás, ha egyébként minden részmozdulat stimmel már az első alkalommal is, terjedelemben akkor is minimum több tíz kilométer, sok hét vagy néhány hónap. Ezért mondtam a türelmet. Egy dologban viszont biztos lehetsz, mind a technikát, mind pedig később az erőnléti edzéseket illetően: a munka nem vész el. Amiért megdolgoztál a vízben, az vissza fog köszönni, ebben biztos lehetsz. Nem mindig ott és akkor, amikor az ember a legjobban várná, de hogy rendszeresen feljebb fogsz lépegetni, arra nyugodtan csomót köthetsz. Persze ehhez a technikázásnál fontos az a megalapozott vélelem, hogy biztosan jól csinálod, és a türelem, ami a várható eredményben való hitre van alapozva, a fizikai edzéseknél pedig nem az a fontos, hogy tízből hányszor ment könnyedén és hányszor nagyon nehezen a napi adag, hanem az, hogy végigcsináltad-e vagy sem. Ha könnyen ment és jó időt is úsztál, akkor az a pozitívum, hogy megcsillant valami eredmény az eddigi munkádból, ha nehezen, de végigküzdötted, akkor meg az, hogy megdolgoztál azért, hogy a következő könnyed napon majd megint láss valamit, amiért érdemes volt csinálni.
Nagyon sokat elemeztem, vajon mitől gyötrelmesebb egy nap és mitől szárnyalósabb egy másik, de sosem jöttem rá. Nem találtam összefüggést ez és a fáradtság, a kipihentség, a kialvatlanság, a korábbi edzéseken végzett munka, vagy a kihagyás mértéke, stb. között, természetesen a szélsőséges esetek kivételével. Nagyjából azzal lehet összefüggésben, hogy a Jupiter hányadik házban jár, vagy mittomén. De végül is nem olyan fontos ez, ha az ember hisz az elvégzett munkában.

FüziMedve 2010.12.29. 21:35:45

Még egy dolog: természetesen erőből is el lehet jutni valameddig. Túljuthatsz például a várárkon, és elkezdhetsz dörömbölni a várkapun, vihetsz faltörő kost, csinálhatod izomból a dolgokat, elszabadulhat a türelmed feletti türelmetlenséged, mert élvezni akarod az úszást.
Ne tedd...
A technika túl azon, hogy mindenképpen meghálálja a türelmes és kitartó gyakorlást, olyan távlatokat nyithat Előtted, amelyeket semmilyen fizikai erővel, állóképességgel vagy elszántsággal nem közelíthetsz meg. Szenior versenyeken látni gyakran kimondottan pókhasú, majdnem hogy elhízottnak mondható egyéneket is nulla izomzattal, akik viszont az istenáldotta technikájukkal olyan időket úsznak, hogy nem hiszi el az ember, ha nem a saját szemével látja. És a technika később sem múlik el úgy, mint mondjuk az állóképesség, amely hetek alatt a nullára olvadhat. Ha most egy fél évig nem úsznék egy métert sem, 50-en, 400-on vagy 1000-en akkor is jobb időket tudnék, mint mondjuk azokban az időkben tudtam, amikor tökéletes fizikai kondícióban voltam, de technikai kérdések még egyáltalán nem bántottak.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.29. 22:08:39

@FüziMedve: Köszönöm a figyelmed!

Vettem magamnak egy részidőket is elraktározó vízálló órát, és ma már ötszázanként néztem az időket. Úgy terveztem, hogy egyre javuló ötszázakat fogok úszni 3,5 km-en, és végül sikerült, sőt, a tervezett 1:21-es időt 1 másodperccel léptem csak túl. Megint 1 km "szenvedés" után kezdtem rátalálni a ritmusra. És való igaz, amit a Youtube-ról mondtál: a Popov videó járt a fejemben, főleg a "kajakszerű" mozdulatok, amikor egyre jobb időket úsztam... Hát, az úszás nem egy leányálom. Régen versenyszerűen eveztem, és nagyon sokat futottam, de egyik sem volt ennyire kiszámíthatatlan!

Egyébként el is vagyok hízva, alacsony is vagyok, szóval lesz hova fejlődnöm. (171 cm / 93 kg). :) Mondjuk inkább vagyok széles és zömök, mint "pókhasú".

FüziMedve 2010.12.31. 12:09:37

Annak az órának jó hasznát veheted, számomra nélkülözhetetlen motivációs eszköz volt mindig is, amikor valamilyen konkrét eredményt tűztem ki magam elé.
De sokadszor mondom, az Előtted álló hetekben szerintem nem lehet cél az időmérés és a minél jobb idők megúszása. Ha sikerül is javítanod, annak most nincs igazi értéke addig, amíg még nem válik az új, a körülményeidhez képest a lehető legjobb stílus a sajátoddá, az automatizmusoddá. Amikor már úgy is megmarad a szűk, hosszú és a húzáson-toláson kívül minden fázisában laza mozdulatsor, hogy külön nem kell rá odakoncentrálnod, na ekkor lesznek fontosak az idők. Most csak azért javasoltam, hogy méregess, hogy legyenek referenciáid, legyen majd mihez hasonlítanod a későbbi önmagad, nem pedig azért, hogy bármennyire is odatedd Magad a jobb időkért.
A legfontosabb dolog a türelem, a hit és a kitartás... Nagyon jó lesz majd a fizikai felkészülés során a javuló idők című gyakorlat, de ha most operálsz ezzel, éppen ellentétes hatást érsz el: építés helyett rombolsz, méghozzá ezzel a gyakorlattal igen hatékonyan.
Ne azonnal akarj Magadtól bizonyítékot, hogy jó irányban haladsz. A fejlődésed kulcsa a stílusodban és az önellenőrzésben van. Ha közel biztos vagy abban, hogy a különböző tanácsok, a saját belátásod, gondolataid, a videók, leírások és a mozgásod látványa és érzése alapján jó irányban változol, akkor ennek ezer százalékig meg lesz a látványos eredménye a későbbiekben. Ezt az eredményt viszont hatékonyan csorbíthatod, ha technika rögzítésének időszakában a jobb mért idők érdekében túlmész azon a határon, amíg még nem erőlködsz egy picit sem és teljes mértékben az ellenőrzésed alatt áll minden mozdulatod.
Tudom, nehéz türelmesnek lenni, de mindenképpen megéri.
A különböző testi adottságok (hacsak nem súlyos testi fogyatékosságról van szó) pedig azon a szinten, ahol jelenleg tartasz, legfeljebb annyit befolyásolnak, hogy nagyon sokat, vagy rengeteget javulhatsz.
Egyébként a hosszabb egyben-távoknál valóban jellemző még a rossz napokon is, hogy a kezdeti szenvedés, az első többszáz méter után gördülékenyebbé válik az addig nagyon bádogemberesnek érzett mozgás.
Igen, az úszás nem egy leányálom... De olyan siker-lehetőségeket nyit meg, amelyekről az ember nem is álmodott korábban, és az, hogy akármennyi segítséget is kapott vagy nem kapott kívülről, az eredményeiért minden kartempót saját maga tett meg, az elvégzett munka jóleső érzése mellett kipótolja a szükséges mértékben az ember egészséges önbecsülését is.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.12.31. 15:47:31

@FüziMedve: Nem arról van szó, hogy erőlködtem, hanem igyekeztem ötszázanként javítani a ritmuson, folyamatosságon. Feltűnt, hogy minden levegővételnél lelassulok, amikor még nem vagyok ritmusban. Sokat segít, ha arra figyelek, hogy a levegővétel közben is ugyanúgy húzzak, mint a többi kartempóban, így nem lassulok le.

Valamennyire azért húzni kell, hogy úszásra hasonlítson... Különben úgy érzem, csak forgolódom a vízben.

FüziMedve 2011.01.01. 19:36:20

Igen, értem a problémát. Akkor azt mondanám, hogy a javuló idők megcélzása helyett inkább tarts egy tempószámot.
Ússz először egy hosszt lazán és a lehető leghosszabb kartempókkal, messzi vízfogás, erős húzás és tolás nyújtott karig és számold meg ezeket. Ha 25-ösben úszol, akkor adj ehhez 2-t, ha 50-esben, akkor 3-at vagy 4-et, ez lesz a limit. Ezután úszhatsz folyamatosan, amennyi csak tetszik, de legalább minden második hossznál számold meg a tempót, és ne menj a limit fölé.
Mivel a tempószám a hatékonysággal kikerülhetetlenül fordítottan arányos, ezzel meg tudod tartani a technikádat (természetesen csak addig, amíg a limit fölé nem mész) úgy is, ha közben növeled az erőbedobást. Így lesz haladás-érzeted is, hogy a lelkedet is tápláljuk :), ugyanakkor a limit garantálja azt, hogy észrevétlenül se rombold a stílust.
Ennyit még ki tudtam találni Érted :), és ha ezt választod, tényleg nagyon fontos, hogy egyrészt folyamatosan ellenőrizd a tempószámot, másrészt ha már túl fárasztó tartani a limitet, akkor áll meg vagy legalábbis tarts szünetet.

FüziMedve 2011.01.01. 19:40:40

És igen, természetesen a levegővétel sem változtathat a frekvencián, nem szabad, hogy időben megnyújtsa azt az adott tempót. Időben minden tempó az érzékelhetőségig ugyanannyi ideig kell hogy tartson. Boldog Új Úszóévet!

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.01.01. 21:06:22

@FüziMedve: Neked is BÚÉK! Szóval a tempószám jó indikátor. Akkor oda fogok rá figyelni. Köszönök mindent, holnap irány a medence!

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.03.06. 16:44:55

@FüziMedve: Szia! Mostanában nem posztolsz túl sokat :). Pedig lassan itt a nyíltvízi szezon. Apropó, tudsz valami naptárat, ahol meglelem az olyan eseményeket, versenyeket, melyeken a magamfajta kocaúszók is részt vehetnek? Én egy ilyet találtam:

openwaterswimming.eu/eventslist

FüziMedve 2011.03.11. 14:45:52

Próba (mert az előző, szépen összegyűjtött infókkal teli kommentemről először azt a hírt kaptam, hogy előzetes moderálás alatt, de ezután a mai napig nem látható :( )

FüziMedve 2011.03.11. 14:49:34

Na, akkor megpróbálom újra.
Bocsi a technikai problem miatti válasz-késésért!
Az úszás jelenleg nálam nem működik, a naplóm a tavalyi évvel bezárólag lezárás előtt áll, még néhány bejegyzés élesítése van hátra. Ettől függetlenül nyugodtan kérdezz csak itt, igyekszem válaszolni mindenre, amire tudok.
Az úszási lehetőségekről mindjárt, a következő kommentemben:

FüziMedve 2011.03.11. 14:56:22

Komolyabb nekiveselkedés esetén:
Cetrend:
www.ironman.hu/node/7
Zalaegerszegi 12 órás: hu.srichinmoyraces.org/
Illetve most már gombamód szaporodnak a 24 órás csapatversenyek (a pionír: www.uszonap.hu/)is szerte az országban, ha sikerül valamely csapattal felvenned a kapcsolatot, biztosan befogadna valamelyik, érdemes legalább egyszer részt venni egyen.

FüziMedve 2011.03.11. 15:09:59

A listád egyébként elég sok mindent tartalmaz, a fentiekkel csak kiegészítettem azt, ráadásul a teljesség igénye nélkül. Manapság szerencsére már a bőség zavarával küzdünk, jó lett volna, ha mondjuk tíz éve is ez lett volna a helyzet, bár ezen kár keseregni, örüljünk, hogy akkor is volt legalább valami. Azt gondolom, az úszásban ahhoz képest, ahonnan indultam (=a semmiből), és amilyen lehetőségeim voltak és lehettek (nagyjából szinte kizárólag önmagamra támaszkodhattam), a mindennél csak alig kevesebbet, az álmaimnál viszont sokkal többet elértem, ezekre büszke vagyok, úgyhogy hiányérzetem egyáltalán nincs a jövőre nézve, teljesen mindegy, hogy innentől kezdve hogyan alakulnak majd a dolgok. Rengeteg csodás érzésem és tárgyi emlékem van az elmúlt évekből, olyan eredmények, idők és élmények, amelyeket elképzelni sem tudtam. Hogy csak felnőttként kezdtem a semmiből, és önerőből jutottam odáig, amiket olvashatsz az elmúlt három év bejegyzéseiben, az szomorúvá tenne, ha csak az én érdememként maradna meg bárkiben, aki olvassa a naplómat, mert ez értéktelen eredmény lenne számomra: hitet szeretnék adni minden amatőrnek, aki szintén többnyire saját magára van utalva, hogy elhiggyék, messzebb vannak a korlátaink, mint azt valaha is gondolnánk magunkról.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.03.11. 23:16:50

@FüziMedve: Köszönöm a segítséget! Akkor ezek szerint egyéni (nem egyesületi tag) induló is indulhat a versenyeken? Megnézem az időeredményeket, hátha beférek az utolsó helyre.

"úszás jelenleg nálam nem működik" ---> :(

FüziMedve 2011.03.16. 10:50:08

Szervusz!
Egyéni tag is indulhat hivatalos - a MSZÚOSZ által rendezett - versenyen, csak másfélszeres nevezési díjjal kell számolnia (egyesületi tagoknak évi 1000 Ft-os MSZÚOSZ regisztráció és az egyesületi éves tagdíj - a debreceni DSZÚK-nál pl. 2000 Ft - befizetése esetén rajtonként általában 500-700 Ft a nevezési díj. Tagság nélkülieknek ez emelkedik kb. 800-1000 Ft-ra). Én ajánlanám pl. a Sportvarázs nevű rendezvényt a Margitszigeten június elején, ha kipróbálnád Magad, ott elég sok olyan úszó is szokott nevezni, akik nem versenyeztek még korábban.
süti beállítások módosítása